Min första vuxenkofta


Min stora utmaning 2017 skulle vara att sticka en vuxenkofta till mig själv och att göra provlappar inför varje större stickprojekt. 

Jag skulle ge mig själv ett år att genomföra detta enorma projekt. Jag kunde inte riktigt hålla mig till den 1/1-17 för att börja, så på nyårs aftonskväll satt jag uppe och gjorde en provlapp till min Polly . 

Det skulle bli en grön baskofta tänkte jag. 


Efter jag hade kommit ner förbi bysten så tog mitt första nysta slut. Jag tog fram mitt andra nysta som jag hade liggande, men det visade sig att det var fel nyans av grön. Bara att bege sig upp till Tant Hulda och köpa ett nytt, lättare sagt än gjort! Den nyansen jag hade hemma var från en äldre färgning och denna nyans fanns inte längre. Vad ska jag göra nu?!?! Lite uppgiven men jag kunde ju inte ge upp. Bara att ta fram papper och penna och börja skissa. 

Jag hade gjort min porslinssjal sommaren 2016 och ritat upp  mönsterdiagram som jag tycker om och valde ett av de mönstrena och provstickade upp den. 

Jag bestämde mig för att ha gula ärmar, men vilken färg skulle jag ha på halskanten och knappbanden? 

Helt plötsligt så var det många beslut jag behövde ta. Valet blev rosa och det blev inte mosstickning som resår nertill utan jag gjorde en förlängd 2-2resår. 


Mitt mål var att klara denna kofta på ett år, men jag hade maskat av och satt knappar och knappband redan den 22januari 2017, den tog mig 23 dagar även om jag stötte på problem. 

Det blev ingen enfärgad grön baskofta. Men det blev en kofta, en kofta som speglar vem jag är. 

Mönstret är väldigt välgjort och det finns valmöjligheter till en kort rak modell eller en A- linjeformad och längre kofta. Bara att göra det man väljer. 

Kommentera

