Barnkoftor och tröja


Det med denna tröja min nyfikna glöd på stickning blev till en rejäl stick-brasa. Man ser att det är MÅNGA fel för när jag stickade så såg jag inte skillnad på aviga maskor och räta. Så dom hamnade i lite oordning mellan varven.


Nästkommande koftor blev dessa bebiskoftor, mönstret heter Eole . Jag lärde mig sticka i-cord.


Denna kofta finns i häftet ”Barnstickning på stickor 3,5-4” Majken fick själv välja färger till denna kofta. Detta var ett dropsgarn. När jag stickade denna kofta så blev jag inte så nöjd. Jag stickade fram och tillbaka, jag tyckte det blev randigt för jag stickar avigamaskor lite större än räta. Och jag tyckte att jag drog undertråden  som följer med i prickarna lite hårt så prickarna blev som dragspel. Så jag var tvungen att sticka en till som revange.


Med denna kofta upptäckte jag andra garner och min numera favorit butik, Tant Hulda här i Lund.  Det blev Oniongarn och provade att sticka runt och steeka för första gången. Det var även på denna kofta jag upplevde ärmdöden för första gången. Det tog stopp efter ca halva ärmen och sen låg denna kofta och väntade i flera månader.


När Stina låg i magen så började jag producera ännu mer barn/bebis koftor. Denna ovan är ett bumulsgarn från Onion även mönstret kommer där ifrån.


Denna kofta är en omlott kofta som man stickar i ett helt stycke och sen syr ihop under ärmarna. Tyvärr så blev den lite tung så den har börjat växa.


Mönstret till denna hittade jag i garnbutiken Tant Hulda,detta garnet är Gepard Sømandsgarn.

Det började med att jag stickade bebiskoftan, men då kom Majken med sina valpögon och frågade om jag kunde sticka en till henne likadan. En EXAKT likadan. Det var första och (förhoppningsvis) sista gången jag gjorde det. Inget kul alls.

Med denna kofta lärde jag mig att plocka upp en maska 4rader nere ifrån och sen släppa en maska som var på stickan och då bildade den detta rutmönster. Lite nervöst första gången. Men det gick jätte bra,


Detta mönster heter Flöjten och finns i både vuxen och barn storlek.

Majken har själv ritar och valt garn. Men det tänkte jag skriva om i ett annat inlägg.

Denna kofta var ett rent nöje, det var första gången jag stickade med Marinogarn, en fröjd! Så mjukt!

Kommentera

