Vantar

Mina aldra första vantar var ett Dropsmönster och garn.

Jag verkar inte ha tänkt på att flerfärgsstickning skulle vara något svårt, utan jag tittade på några youtube filmer och sen bara kastat mig in i det.


Jag har stickat en del vantar sen detta par.


Mitt andra par var en teststickning, vantarna heter ”vänskap” av Selma design. Detta par är de vantar jag själv äger. Alla andra par har jag gett bort.



Dessa vantar heter Vega och blev en present till min vän som har en dotter som heter just Vega. Mönstret finns i ”Vantar för alla årstider” av Klara Falk & Kamilla Svanlund.


Detta par var även dom en teststickning. Detta var för Jenny Penny om jag inte missminner mig.


Ytterligare ett par vantar från boken ”vantar för alla årstider”, detta par är stickat i garn av Jamieson & Smith


Detta väldigt kända vantmönstret Gudrun av Maria Lärkäng har även jag stickat.

I bland blir det inte som man tänkt sig när man stickar. Jag stickade dessa vantar som en tok för att de skulle bli klara till min ena brorsdotter när vi skulle hälsa på henne i Oslo. Jag stickade i bilen upp och fäste alla trådar på hotellrummet och skulle precis gå och möta upp henne då ser jag detta

Men det var bara att börja sticka en ny vänstervänte och skicka upp paret.


Detta paret hittade jag mönstret i en gammal mönsterbok som heter ”stickat från Norrbotten” av Marika Larsson. Jag tog fram papper, garn och pennor som matchade garnet. Tanken var att de skulle vara till mig själv, men när jag satt och stickade så tänkte jag att de hade passat en gamal barndomsvän. Så även dessa blev en present.

Jag tycker man ser en klar skillnad från mitt första par vantar som var bland det första jag stickade, 23oktober 2014 till det sista paret vantar som var klara nästan exakt 2 år senare 30oktober 2016.

Kommentera

