Lite mycket känslor

IMG_2052

Den senaste tiden har det varit tungt känslomässigt och psykiskt.
Livets tunga delar har knackat på dörren rejält. För någon vecka sedan så somnade en människa in som jag håller varma känslor för. Även om vi inte träffats på många år så sörjer jag. Hon står många av min familj nära och vi är många som påverkats.

Ganska snabbt inpå så får vi ett besked att en av ”mina” har fått tillbaka en allvarlig sjukdom. Enligt den infon jag fått så är tiden på vår sida och det ser ljust ut. Men oron finns i alla fall och tankarna som ”tänk om”!finns.

Förutom detta så har en väldigt nära oss ALS som bara blir värre för varje vecka och vi väntar nästan bara på att denna människas kropp ger upp. Att se en människa brytas ner är fruktansvärt!!

Som om detta inte skulle vara nog så har mammas lungfunktion blivit sämre enligt nya prover så återstår 15%. En kraftig förkylning kan bli för mycket! Det som är positivt där är att hon kan träna upp lungorna och att mamma är en kämpe och byggt upp ett bra immunförsvar. Men jag blir orolig i alla fall innan allt landat i mig.

Jag bläddrade i tidningen förra veckan för att läsa dödsannonsen för personen som somnade in för någon vecka sen då fastnar ögonen på en annan annons. Jag ser att en av mina gamla handbollsadepters pappa har dött.

Det blir lite väl mycket känslor i mig!!

Och oro och jobbiga känslor är inget jag är bra på. Jag får ett dåligt beteende kring mat när jag mår dålig. Jag försöker döva mina känslor som jag inte kan reda ut med mat. Nu är jag väldigt medveten om detta och försöker jobba med det. Vissa timmar går det bra andra inte. JA, det handlar om timmar inte om dagar eller veckor.
Jag har fått råd om att inte vara så hård mot mig själv, njä det kanske jag inte ska. Men jag kan inte släppa in dåligt beteende för att jag mår dåligt. Jag mår inte bättre av att släppa allt kring mat och träning för att vara ”snäll” mot mig. Då kommer jag hamna i dåligt beteende och bli kvar där tills jag mår dåligt över att se mig själv igen. Inget bra, så jag jobbar vidare med mitt matbeteende och känslan av att vilka äta konstant.

I detta så har jag kommit fram till en sak, jag har precis fått ändrat mitt träningsupplägg. Jag har inga PW på mitt schema. Men jag behöver mina PW, jag får en så positiv utrensning ur huvudet och endorfinerna ger mig en härligt rus som lättar regnmolnen över mitt huvud och jag kan lättare hitta bra tankar.
Så jag har tagit ett beslut, utöver mina övriga pass så ska jag få in minst en PW i veckan. Det mår jag bra av!

Och med hjälp av PW bra tankar så känns det som jag börjat titta på mig själv med bra glasögon igen, inte bara hittar fel och saker att jobba på. Vilket är väldigt skönt!!

Nu håller jag alla tummar att alla andra håller sig friska och krya och inte råkar ut för någon allvarlig olycka! För nu får det vara nog!!

Ta hand om er!

One thought on “Lite mycket känslor

Kommentera

