Balans mellan mat och träning

20140506-062718.jpg

En sak som har gjort att jag har misslyckats gett upp träningen förr var känslan att jag blev så oerhört hungrig eller rättare sagt känslan till att vilja ha mat hela tiden fanns i mitt huvud. Jag blev nöjd när jag åt men 1timme efter så ville jag ha mer.

Jag tycker verkligen inte om att ha ett sug efter mat eller att ha känslan av att vara hungrig. Jag får lite lätt inre panik när jag känner det.

Äta måste jag ju, då har det blivit träningen som jag slutat med. Jag har inte vetat hur jag ska hantera detta sug/hunger, det vet jag fortfarande inte men jag hade inte tänkt ge upp träningen denna gång. Jag har tänkt att hitta balansen i maten och i träningen som gör att jag mår bra i båda delarna.

Ett tag använde jag mig av proteinpulver och det tyckte jag hjälpte. Men sen jag slutade med mjölkprodukter så har jag inte hittat någon bra ersättare. (Soya-protein är inget alternativ för mig)

Vissa veckor är värre än andra, veckan innan kvinnoveckan är just nu otroligt jobbig. Jag hade kunnat äta något alla de vakna timmarna, vilket gör att jag har ett inre inbördeskrig med känslor och tankar.

Jag fortsätter jobba med detta och jag hoppas jag hittar balansen igen! (Vilket jag hoppas jag finner snart!!)

4 thoughts on “Balans mellan mat och träning

  1. Jag är ju likadan, letar alltid efter något att stoppa i munnen. Men har väl tur att det inte påverkar min kropp så mycket än! …däremot brukar jag ta till kokta ägg (försöker alltid ha nåt sånt i kylen på jobbet) & thé. Igår kväll kom M hem senare än jag gjorde och käkade middag, jag åt med kidsen. Då tog jag en kopp thé och satt och drack samtidigt som han åt. Och det funkade!

    • Jag måste lära mig att ”härda ut” också lite. Men jag borde nog ha lite kokta ägg i kylen också så det är snabbt att ta. Betydligt mer mättande än en banan och gör mig nog mer ”nöjd”. Kanske skulle börja med lite thé, jag dricker kaffe i vanliga fall men sen jag slutade med mjölk så kan jag inte dricka så mycket. Eller rättare sagt jag blir nöjd med mindre kaffe. Vilket är bra.
      Thé kan ju ge lite olika smaker och det kanske gör så jag blir nöjd också utan mer mat

      • Ingen fara, känner så igen mig i det du skriver. Och ja, precis som du säger så finns thé i olika sorter. Gäller bara att välja de bra 🙂 Jag tar bara äggvitan (gulan gillar jag inte så mycket) och de räcker gott som mellanmål på förmiddagen och eftermiddagen på jobbet. Med lite minikeso till ibland, men de kan du kanske inte ta då. Tror på dig och att du löser detta också 🙂

Kommentera

