Förändringen

Min mamma delar med sig av sin historia och 17års kamp för ett friskare liv.

Hon inspirerar mig! Kan hon, då kan jag!

Ett friskare jag

Efter att ha fått den grundläggande information av min assistent om Aloe vera så var jag tvungen att testa den. Kunde den verkligen ha någon inverkan på mig?

Vid detta tillfälle trodde jag att jag var normal, dvs att min mage fungerade optimalt. Det gjorde den inte. Jag fick då reda på att med en normal mage så går man på toaletten en gång om dagen. Det hade jag aldrig gjort. Mellan var tredje och åttonde dag var jag på toaletten och då kunde det ta tid.

Efter tre veckor med aloe vera började jag märka en förändring på mage. Toalettbesöken kom allt oftare.

I september 2009 var det ett inslag på Ekot ang sprutan mot svininfluensan. Läkaren från KI (Karolinska institutet) sa om man inte tog den, vilket man uppmanade alla med funktionshinder att göra, skulle man använda probiotika eftersom det utgör grunden för vårt immunförsvar.
Jag hade redan…

View original post 298 fler ord

4 thoughts on “Förändringen

  1. Hej,

    Börjar med en varning (risk att det blir ett längre inlägg). 🙂 Jag har nyligen börjat dra ner på kolhydraterna av hälsoskäl och letar information om allt möjligt på nätet (främst lågkolhydratkost och långdistanslöpning). Har då hittat en hel del intressant information om MS och paleo-liknande kost (Terry Wahl bl.a.).

    Min mor har MS sedan länge (säkert senaste 20-25 åren). Hon är född 1952, envis och försöker vara självständig (personlig assistent har inte varit aktuellt). Trött på mediciner och ledsen att inte orka umgås med barn och barnbarn som hon vill (halva Sverige mellan oss). Har hittat en annan svensk blogg som var fantastiskt inspirerande:

    http://trelleborg-kiruna.blogspot.se/

    Hon som skriver den bloggen är lite yngre än mor. Men då hittade jag till din och din mors bloggar. Mycket igenkännande här. Skulle nästan kunna vara en kopia på MS-förloppet hos oss. Vore perfekt bränsle för att övertala en liten omläggning av kosten.
    Det jag undrar är hur kosten har påverkat din mor? Hur har det gått? Försökte läsa på hennes blogg men kunde inte riktigt utläsa så mycket.

    Tänkte först skriva en kommentar i din mors blogg, men den verkar inte uppdateras lika ofta. 🙂

    Tack för att ni delar med er!

    /Nils

    • Hej Nils.
      Min mamma upplever att hon blivit bättre. Tyvärr pga att hon sitter i rullstol och tyvärr inte kan använda sin kropp längre så kan vi inte mäta hennes resultat i hur långt hon orkar gå och hur mycket hon orkar lyfta osv.
      Men jag vet att hon rekommenderar denna livsstilsförändring till alla! Hennes största önskan är att hon hittat detta tidigare, då kanske hon inte behövt hamna där hon är idag.
      Jag själv äter också mjölk, socker och gluten fritt sedan årsskiftet. Kan verkligen rekommendera det!

      • Tack för svar.
        Har skickat sammanfattningar av olika bloggar och youtube-klipp (på papper… min mor är inte kompis med datorer… eller annan elektronik för den delen). Startat upp diskussionen och hoppas hon nappar. Även om ambitionen inte är att kunna gå en mil så kanske det iaf ger en helt annan vakenhet och det utan massa mediciner.
        Alla artiklar och bloggar jag läst den senaste månaden får mig verkligen att undra. Sitter med en klump i halsen och en tår i ögonvrån. Om det verkligen är så här det ligger till… så mycket skit som kunde undvikas! 😐
        Håller tummarna att fler får upp ögonen för att kosten är det viktigaste redskapet för en god hälsa.

        /Nils

      • Exakt så känner jag också. Men en sak har jag lärt mig, man kan bara ändra sig själv och så hoppas man på att inspirera andra att påbörja sin resa med bättre mat och kvalité i livet!
        Jag håller tummarna att din mamma nappar! Det finns så mycket hon kan göra för en bättre kvalité på livet.

Kommentera

