Vinna på bekostnad av andras självkänsla

Igår så såg jag på Toppa eller krossa som UR har.

Som tränare/ledare för ungdomar så har jag tänkt på detta många många gånger. Toppa för att ”garantera” vinna och då samtidigt krossa de barn/ungdomar som får bli sittandes på bänken.

I ärlighetens namn så måste jag medge (vilket tynger mitt samvete och smärtar i hjärtat) att i början av mitt ledarskap så har jag varit med och gjort aktiva val att toppa, vilket krossade några spelare som inte fick komma in och spela mentalt. Dock såg jag detta och gjort att jag tänkt på detta otroligt mycket.

Det är absolut inget jag är stolt över!

Idag många år senare så har jag fått en helt annan inställning. Denna inställning kommer med erfarenhet och en annan säkerhet på mig själv.
När jag tog de dåliga besluten så kände jag en enorm press utifrån att vi var tvungna att vinna för annars var det katastrof. ”Jag är ju ändå ledare i en storklubb”. Dessa tjejer jag hade hand om då var 17-18år. Så det var inga små tjejer utan de var i åldrarna då det är tuffare och resultaten och prestationen räknas på ett annat sätt. MEN jag gjorde fel!!

Idag tycker jag det är viktigare att ALLA får delta. Alla ska få en chans att prestera ute på banan.
Jag älskar att vinna, men man kan vinna även om ALLA får spela och bidra. Det som jag begär av mina spelare är att de kämpar och försöker göra sitt bästa när de är på banan. Det begär jag av de som är långt komna i utvecklingen och de som inte har kommit lika långt eller är nybörjare.

Även om jag älskar att vinna så kan jag känna mig oerhört stolt om vi förlorar bara vi krigat tills sista sekund. För då har vi gjort vad vi har kunnat och de andra var bättre just denna match.

När vi spelar match så spelar vi alltid för vinst. För alla vi som sysslar med idrott älskar att vinna! Men vi ska vinna som en helt lag och inte enbart som några få individer!

Jag vill utveckla alla barn/ungdomar för livet. Jag vill att de ska titta tillbaka på sin handbolls”karriär” med många skratt och härliga minnen och känna att det gav de mod, styrka, tillhörighet och en bra självkänsla.

Det finns många tankar kring detta, men här är några.

Kommentera

