”Ska inte bullen ur ugnen först?!”

20131011-232344.jpg

Dagens tema är ihop

Det finns en liten anekdot runt denna bild som jag måste (försöka) återberätta. Min mamma och moster skulle cykla ett motionslopp här i Skåne. Den heter Ringsjönrunt.
Min mamma var och letade efter cykelbyxor. (Ja, detta var 1982) Hon gick in i en affär som sålde denna typ av kläder. Hon frågar expediten vart de har just denna typ av byxor i affären. Då tittar den mannen på henne uppe ifrån och ner och svarar ”ska du inte få ut bullen ut ugnen först?!”

Jag föddes juli 81 och detta motionslopp brukar vara i juni, dvs 11mån efter jag föddes.

Mamma blev såklart väldigt förnärmad men hon och min moster hade bestämt sig för att de skulle ha cykelbyxor så de fanns bara en sak att göra…. Sy de själv!

Min moster är duktig på att sy och min mamma är väl kanske inte riktigt så händig men hon är inte den som inte vågar prova.

Min mamma får uppgiften att rita och klippa i tyget. Det enda direktiv min moster ger min mamma är ”ta nu och lägg till lite extra så de passar!”
Det gör mamma.

De ritade, klippte och sydde långt in på natten.

När det var dax att prova byxorna så visade det sig att mamma hade lagt till ”lite” extra, så pass mycket så de kunde stå i vars ett ben.

Bara jag tänker på denna story så skrattar jag inombords!! Jag kan se dessa underbara människor framför mig när de står i vars ett ben och skrattar hysteriskt så de väcker min mosters man som kommer nerspringandes från sovrummet för han tror något allvarligt har hänt.

Sådant kan ske när mamma och hennes syskon ska göra något ihop!!

One thought on “”Ska inte bullen ur ugnen först?!”

Kommentera

