Morotsstavar att fira med?

20130825-102421.jpg

Jag måste ha en strategi idag. Det vankas kalas. Kalas med antagligen både hemma gjorda kakor, hemma gjord tårta och hemmagjord smörgåstårta. Dvs oerhört stor ansträngning ligger bakom detta kalas.

Det som gör detta extra svårt är att dessa personer vi ska hem till är äldre och jag respekterar dom oerhört mycket. Och jag vet att de respekterar mig. De har gjort special mat till mig enda sen jag lärde känna dom.
Men jag vill inte vara till besvär och göra mer jobb för dom. De har tillräckligt att stå i.

Ska jag köpa med mig bär som jag kan äta istället för kakorna?! Pilla bort så jag bara äter pålägget och inte äter brödet och fyllningen?!
Vi kommer med största sannolikhet vara där i många timmar så jag måste äta något så jag kan stå emot sockret i form av godis som antagligen kommer komma fram efter kakorna och smörgåstårtan.

När jag skriver detta dyker tanken upp ”varför firar vi alltid med sådant som det är socker i? ” Fast vad skulle man annars fira med?! Morotsstavar? Ja, varför inte.

Vilket fall så måste jag komma på någon bra strategi för att säga ”Nej tack!”

Kommentera

