Hur orkar proffstränarna pressen?

Undra hur proffstränare mår när deras lag ligger långt ner i seriesystemen? De har sporten som sitt levebröd och blir granskade hela tiden, levererar de inte så får de en spark i rumpan och flyger ut arbetslös.
Sport handlar om att vinna och förlora. Något lag blir alltid sist i tabeller och åker ut ur cuper osv.
Tränaren har yttersta ansvaret att få ihop gruppen om man sysslar med en lagsport. Man måste få individerna att våga prestera och använda den kunskap de har samtidigt och göra det ihop.
Men hur får man hela gruppen att våga samtidigt? När man vet att kunskapen finns där men rädslan tar över och gör individer handlingsförlamade, var och hur hittar man lösningen?!

Jag vill så gärna hitta lösningen. Jag vill se deras ögon brinna av lust och tillfredsställelse att stå ute på planen. Jag vill se ett självförtroende och stolthet över den kunskap de besitter.

Alla är individer och alla behöver olika metoder för att hitta deras trigger punkt. Det känns som vi försöker slå knut på oss själva för att hitta det rätta, men det känns som vi tar 1 kliv fram och 2 tillbaka.
Motvinden är stark och det känns i hjärtat när man ser ansiktena ute på planen. De försöker och kämpar men det blir i otakt och flytet finns inte. När några försöker ta tag i taktpinnen så hakar inte de andra på som det behövs för att det ska bli ett härligt musikaliskt stycke.

För de kan spela underbart, vi ser det varje vecka på träningarna och små glimtar av det på matcherna. Men vi ser det för korta perioder för att det ska bli bra i slutändan. Hur får man perioderna längre?

Jag känner med spelarna och känner mig hjälplös. Jag känner att jag inte kan nå fram till alla som jag önskar. Hur får man de att släppa handbromsen och trampa gasen i botten med ett iskallt huvud och spela ut det dom besitter?

Just nu tvivlar jag verkligen på mig själv som ledare!

Det är lätt att vara ledare när det går bra, men det är tufft i hjärtat och huvudet när det gått grus i maskineriet!

Kommentera

