Resa med småtting

IMG_0240

 

Jag måste nog ta mig ut och umgås med mer ”talande” människor. Igår när jag skulle byta blöja på Majken så pratade jag med henne precis som vanligt, men så kom jag på mig själv att jag förväntade mig att hon skulle svara mig med förståliga ord. Vad ska man säga?! Kunde bara skratta åt det hela!

Vi ska åka på 2st resor nu i vår/sommar. Ena resan ska vi göra ihop med våra handbollstjejer och den går till Prag. Den andra är till Menorca med Fs familj. Till Prag ska jag och Majken flyga medan de andra kommer ta tåg och buss. Har någon något tips att komma med ang flyg och att resa med småbarn?!

ALLA tips är välkomna! =)

 

8 thoughts on “Resa med småtting

  1. Här kommer våra tips då vi flygit med Oscar o Emilia 2 gånger.

    Beställ inte mat till dig själv, du kommer inte att kunna fälla ner bordet då Majken sitter i ditt knä och därmed inte kunna äta. Ta med mackor eller annat som du lätt kan äta med en hand.
    .
    Klä dig svalt, du kommer bli bottenvarm av att ha ett barn i knät i 3 timmar utan att kunna röra dig.

    Tänk på att flyget antagligen är fullt och du med barn måste sitta vid fönstret, det gör att du kommer att ha det svårt att komma ut och gå på toaletten, nå din väska osv. Planera!

    Ha med två flaskor till henne, en med välling och en med vatten. När dom dricker så tryckutjämnar hon utan att veta om det. Ta även med smärtstillande till henne om hon får ont i öronen.

    Gör det inte till en grej att ni skall flyga så hon blir rädd utan prata med henne (om hon bryr sig) och säg vad som händer. Oscar o Emilia gillade det.

    Ja, det var nog allt jag kom på just nu!

      • En liten kudde och en tjock filt till Majken.
        Kudden för att hon ska kunna ligga bekvämt om du ammar, eller flaskmatar henne liggandes, det där ”förbannade” armstödet är hårt och det är skönt att kunna lägga henne mot en kudde.

        Filten för att det kan dra kallt på flyget…

  2. Bärselen är ett måste så du har händerna fria. Napp/nappflaska eller amma när ni lyfter o landar. Kolla på flygbolagets hemsida, en del låter de som åker med barn gå på först i lugn o ro, så man hinner komma på plats innan alla andra ska på.

    När ni åker med hela F:s familj är det inga problem, då är ni ju många som kan turas om o hålla.

    Var lugn så löser sig det mesta 🙂

  3. Det där med att prata med barn! Kommer på mig själv att säga till dottern 5 år, -men vad barnslig du är! hehe ja jag kan bara skratta åt min egna dumhet!

Kommentera

