Handbollsdomare

 

Igår så skrev jag en FB uppdatering som löd

”I mina ögon så borde en handbollsdomare vara en spelledare. Det kvittar om det är barn, ungdomar eller seniorer. Som spelledare så borde det vara en självklarhet att tycka om att leda och dirigera spelet. Ha ett bra samarbete och kontakt med de som sitter i sekretariatet och de som är ledare i de respektive lagen.
Komma med en positiv syn och attityd om att det ska bli en trevlig sportupplevelse för alla parter oavsett vilken nivå utövarna ligger på. ”

Att jag skrev detta berodde på att vi precis haft en match där vi åter igen mötte på otrevlig attityd från en domare. Tyvärr så är det ganska ofta vi gör det.

Jag har förståelse för att det inte är lätt att vara domare, för det är alltid någon annan som tycker något annat än det som domarna beslutade. De får mycket obefogad skit från läktare, spelare och ledare mellan varven.

Men om man tittar på vilken uppgift domare har i matchsammanhang så är det att leda och dirigera spelet. Detta måste göras tydligt, det är 14st spelare på planen och sen sitter det avbytare, ledare och sekretariat bredvid plan som skall förstå och uppfatta vad domarna blåser för.

Om inte domarna visar tydligt med de tecken som finns inom handbollen vilket domslut de tagit så måste de i alla fall muntligt säga vad de beslutat. Just här tror jag att en stor del av alla irritationer som kan uppstå i en match hade kunnat minskats.

För om domaren blåser, visar tecken tydligt och stort och kanske berättar varför så får alla klarhet vad som skett. Fast alla inte håller med om domslutet så vet man vad domaren har blåst för. Då behöver spelare eller ledare inte fråga domaren för att förstå. Då behöver inte domaren känna sig ifrågasatt. För det tror jag att många domare gör.

Några andra saker som hade gjort att irritationen hade blivit mindre gentemot domarna är om de kommit i god tid till matchen, inte dyka upp 3min innan matchen ska blåsas igång med en kaffemugg i handen. Då gärna lite bakfull och sliten. Denna syn är tyvärr ganska vanlig bland de domarna vi har. De kommer dit, ställer in skorna och sen vill de ha betalt!!

Domarna är de enda som får betalt av oss! Inga dåliga pengar heller. Vi ledare/tränare lägger mellan 20-25h/v var på ett lag. Vi får inte en krona, utan vi betalar mer eller mindre för att få vara där. Vi lägger ner vårt hjärta och själ i våra barn, ungdomar vi arbetar med. Våra barn, ungdomar lägger ner många timmar av sin fritid på detta och ser matcherna som höjdpunkten veckan. Så möts vi av domare som inte verkar vilja vara där och göra ett bra arbete.

Jag vill tro att domarna vill göra ett bra arbete, för ingen vill väll göra ett dåligt arbete medvetet?! Men de visar inte att de är där för att leda och dirigera spelet till en trevlig och sportslig match utan de är där för att BESTÄMMA!  ”mitt ord är lag” attityd.

Jag tror att många av de unga domare vi stöter på hade behövt mer handledning och en annan grundtanke på vad deras uppgift är. För jag tror att de tror att deras uppgift just är att bestämma, inte leda och dirigera spelet. Det skulle vara väldigt intressant att vara med på domarutbildning och ha ett snack med alla unga domare.

Sen vill jag förtydliga att MÅNGA ledare/tränare och föräldrar borde vara mer stöttande gentemot domarna som vi har. För det är ingen lätt uppgift de har. Allt blir inte rätt och så är det. Men man kan komma väl förberedd och med ett leende på läpparna.

Ha en bra dag!

Kommentera

