Utflyktsdag

God morgon!

Klockan ringde 07.00 igår. Planen för dagen var att åka till ön Ven som ligger utanför Landskrona med mina fina brorsdöttrar.

Vi ”hämtade” upp de längst tågsträckan och vi anlände i Landskrona 09.20. Vi hade inte kollat upp så mycket mer än just tågets avgångstid vilket nu i efterhand var dumt.
Så klart så var det fler som hade tänkt samma sak som vi.

Vi hade tagit med oss min cykel för att vi skulle kunna ha med oss Eddie. Men när det var vår tur att köpa biljett till båten så var första båten över kl 12.00 vi skulle kunna komma med och eftersom det var en extra insatt båt så gick det inte att ta med några cyklar. *suck*
Jaja, det var bara att låsa fast min älskade cykel med ett monster lås i ett staket och invänta båten.

När vi väl kom över till Ven så var så klart alla cyklar redan uthyrda. *fanfanfan* Men vi började promenera, vi behövde lunch så vi hittade efter en liten stund Turistgården som serverade pasta, toast skagen och viltbiff. *mumms* men ajaj för plånboken.

Vi promenerade vidare och efter någon kilometer som chansade vi att gå in på en annan restaurang för att höra om
de oxå hyrde ut cykla, vilket de gjorde och vi fick de sista 4. Wiho!!

Vi cyklade ner till campingen och la oss och sola… Eller, Freddan och tjejerna gjorde det. Jag la mig i skuggan och somna en stund.

Där vi hade lagt oss var inte så badvänligt så vi cyklade bort en liten bit så vi kom till en hamn och sandstrand. Fy FAN va kallt det va i vattnet!!! Men efter en plågande stund som gjorde att kroppen vande sig så var det riktigt härligt i vattnet. Jag och tjejerna badade en bra stund och lekte lite med en liten handduk som vi knöt ihop som en boll.

Bollen måste ju vara en av de bästa uppfinningar som gjorts!!

Klockan hade redan hunnit bli lite över 17 och vi skulle behöva lite mat innan vi skulle ta båten hem. Så vi cyklade vidare och började leta efter ett nytt ställe att äta på.
Vi gick in och satte oss på en ute servering, vi fick menyerna. Det fanns 3 rätter att välja på och en barnrätt. Barnrätten kostade 75kr och de övriga gick på 225kr. För oss 4 hade bara matten inneburit 1000kr.

Vi reste oss upp och gick, vilket en annan familj också gjorde. Det slutade med att vi cyklade över till andra sidan ön och tog korv och mini pizza tills kvällsmat i hamnen. All den maten gick inte ens på 1rätt på det andra stället.

Kl 20.30 så tog vi båten mot fastlandet igen. Vi satte oss på soldäck vilket en tysk kör oxå gjorde. När vi var ute
på havet så började de sjunga vilket var en riktigt stämningshöjare i solnedgången.

Trötta men nöjda så satte vi oss på tåget vid 21.30 som tog oss tillbaka till Lund och Malmö.

Det vi lärde oss under dagen var:
1. Beställ biljett till båt och boka cyklar.
2. Gå inte in på restauranger som inte visar meny och priser där ute!
3. Livet är bra härligt när man tar det som de kommer!

Kan säga att jag är inte jätte pigg idag. Men jobb hos mamma väntar.