En resa som satt sina spår

Livet smärtar ibland.
Jag hoppade på detta Pågatåg som tar mig till Lund. Det jag inte visste var att denna resa skulle ge mig kväljningar och ett sorgset hjärta.
Mannen som satte sig bredvid mig luktade urinoar blandat med öl och salamikorv.
Hans ansikte var fullt av gula finnar och hafsigt rakat.

Han började prata med mig och jag kände mig illa till mods för det kändes som jag skulle behöva kräkas av doften han spred.

Men mannen bredvid mig berättade att han fyllde 60 idag och firade den genom att ta en sväng till Malmö men skulle hem igen till Ängelholm.

Han kunde inte förstå att han blivit så gammal. När han såg sig själv i spegeln så va det inte han. Han hade 3st barn.
Hans yngsta var lika gammal som mig dvs 31, fast alla hans barn bodde uppe i Stockholmsområdet och de träffades väldigt väldigt sällan. Han var både morfar och farfar. Han berättade de gånger hans barn meddelat nyheterna för honom. Han kunde inte riktigt förlika sig med att han blivit så till åren att han kunde bli mormor och morfar redan.

Denna mannen som luktade så illa fick mig att relatera till min familj. Min pappa fyllde 60 för en månad sen, han är farfar och ska bli morfar om några månader. Jag har samma ålder som hans yngsta barn. Hur hade jag reagerat om min pappa var denna mannen?! Hade jag klarat av att se min pappa så här?

Detta är ju någons pappa, någon kvinna har levt med denna mannen. Vart gick det snett??

Vilket fall så trodde jag att detta skulle vara en resa som vilken som, men så blev det inte. Denna resa satte spår. Både i själen, tanken och i näsan.

Ta hand om er och era kära!
#puss

Kommentera

