Bröstcancer – att välja livet

Visste ni att mellan 15 – 20 st kvinnor får besked bröstcancer varje dag i Sverige?! Totalt ställs ca 55000 cancerdiagnoser varje år. Av dessa är det 7000 som är bröstcancer.

1/4 del av all cancer som kvinnor får är bröstcancer, vilket är den vanligaste cancerform för oss. Män kan också få bröstcancer, ca 40 st får diagnosen varje år.

Att jag skriver om just bröstcancer är för att systra mi Pernilla just genomgått en operation. En operation som gör att hon minskar sin cancerrisk med 90%. Ni kan följa hennes resa här.

Pernilla har gjort valet att ta bort sina bröst helt. Hennes bröst var helt friska när hon tog detta stora, svåra beslut. Men det var 80% risk att Pillan skulle få bröstcancer. Men hon valde denna operation för hon vill få se sina 4 barn att växa upp och bli stora.

Behöver jag ens skriva att Pillan är min STORA hjältinna. Jag är så OERHÖRT glad för hon valt att göra denna operation. Väldigt egoistiskt så jag får ha kvar henne i mitt liv. Men också så Pyttarna och hennes andra 2 söner få ha kvar sin mamma i många år.

Kvinnor och män, glöm inte att undersöka era bröst. Här finns mer information om bröstcancer på Cancerfonden.

Ta hand om er och era nära!

#puss

Kommentera

