Vill vara jämnställda, men inte överallt?! Eller??

Detta jag kommer skriva nu kanske sticker i ögonen på en del, men jag känner att jag måste skriva det i alla fall.

Som alla (de flesta) vet så sitter min mamma i rullstol men detta handlar inte just om henne utan denna tanke kom idag när det kom en rullstolsburen in på tåget.

När jag ska åka tåget med cykel eller föräldrar med barnvagn från Lund C så måste vi betala vår biljett i en automat på gatuplan och sen ta hissen ner till ”undergången” och sen hiss upp till tågen om de går från spår 2-5.

Detta måste även rullstolsburna göra. Men tydligen så tyckte inte denna rullstolsburna person som kom på tåget ikväll det. Hon körde ombord på tåget och säger: Jag antar att jag kan köpa en biljett utav dig, precis som jag brukar göra!? (reglerna i Skåne är att man inte kan köpa biljetter ombord på tåg) Vilket hon fick göra av tågvärden. Eller rättare sagt han lät henne åka gratis, men det hör inte riktigt till saken för det är ett val han gör.

Men min tanke blev då, varför ska hon få special regler för detta?! Hon var fullt rörlig i överkroppen och även då i armar och axlar. Automaterna är inte så höga så hon inte skulle klara av att hantera dessa. (är lite skadad av mitt jobb, jag registrerar sådant) Saken hör också till att hon tar upp sin mobil och ringer till en bekant och beklagar sig för att hon inte hade fått köpa biljetten på tåget innan och var mycket upprörd över det. Men VARFÖR skulle hon få det?! Vi vill att samhället ska bli jämnlikt, gäller det inte då även sådant här? Eller så länge man kan ”utnyttja” sitt handikapp till en fördel så är det en okej?!

Jag vet med min erfarenhet av mitt arbete som personligassistent i 10år med olika personer att det är lätt att be andra göra sådant som är lite jobbigt fast de kan göra det själv. Man gömmer sig lite bakom sitt funktionshinder fast att just funktionshindret inte alls är ett hinder just i det de ska göra.

Det är ju klart att det hade varit skönt att andra skulle göra allt jobbigt till en. Det hade varit väldigt bekvämt. Men samtidigt så hade de ju gjort att de tagit bort sådant som gör att vi växer/utvecklas som människor.

Jag kanske låter snarstucken här, men det är inte riktigt det jag menar. Jag skiter egentligen om hon får köpa biljett på tåget eller ej. Utan jag bara tänka på vart börjar och slutar jämnställdhet för funktionshindrade. Vi har låååångt kvar på handikapps anpassning i våra miljöer men där vi kan vara jämnställda bör vi inte börja vara det där?!

Lite tankar jag fick ikväll i alla fall.

Ta hand om er och era nära och kära!

God natt!

#puss

Kommentera

