Hetsätnings känslan är återuppväckt

Det var många år sen sist jag fick denna känsla jag fick återuppleva ikväll. Själva situationen som utlöste det hela tänker jag hoppa över att beskriva. Men konsikvensen som det blev för mig var att jag kände av mitt osunda ätbeteende av hetsätning kom  som en storm och ville föra bort mig och göra så jag skulle tappa fotfästet. Jag ville proppa i mig stora mängder glass, nötter, chips, popcorn, godis, choklad mm bara för att döva alla känslorna som kom.

Som tur är så har jag inget av detta hemma och jag tänker inte äta det. Men hela kroppen skakar och jag blir orolig. Detta har jag inte känt av på många många år, jag hade hoppas att denna känslan hade gått och stängt in sig och lagt sig för att dö. Men icke…den är återuppväckt.

Det gör mig otroligt ledsen att få uppleva den igen. Som tur är så klarade jag av att rida ut vågen, men jag hade lika bra kunnat trillat dit och skita i allt jag har jobbat med under många år.

När jag gick KBT så fick jag lära mig att jag skulle försöka sätta ord på de känslor jag försökte döva med mat. För det är precis det som jag gör. Jag trycker tillbaka mina känslor och toppar mig med socker så allt känns ”bra” igen.

Om jag ska försöka beskriva mina känslor i min kropp så känns det…

…som den person som jag trodde var min aldra bästa vän, när vi gick på högstadiet, visade sig bara utnyttja mig för mina kontakter. När hon hittade en snyggare, coolare tjej som hon kunde styra med hjärnhand så var det bara att stänga ute mig. Då var jag inget värd. Att få en fet dörr smälld framför ansiktet…så känns det i kroppen. Det smärtar!

Jag skriver detta inlägg för jag måste få ut mina känslor som rör mig och min besvikelse. Inte för att få någon annan att må dåligt. Alla gör vi våra val och får stå för dom.

Jag tror att alla försöker göra bra val och ta rätt beslut. Jag har förståelse för oerhört mycket, även det som har hänt idag. Men hur det än är så blev jag ledsen och fick tillbaka dessa känslor.

Nu ska jag bara mysa ner mig min lilla familj.

Ta hand om er!

#puss

4 thoughts on “Hetsätnings känslan är återuppväckt

  1. Jag känner igen mig… Inte i just hetsäta, eftersom jag inte har haft just det beroendet, men i att vilja fly till nånting som ger den där kortvariga ”trygghets”-känslan eller kicken eller vad man ska kalla det…

    ❤ Kram!

    • Flykten har varit min ständiga väg…fram tills något år sen då jag bestämde mig för att ta itu med mina känslor.

      Men det är tufft mellan varven!
      ❤ KRAM

  2. Vissa människor får ett liv där man hela tiden måste vara ”stark”. Man är alltid en hjälp för alla andra. Den dag dessa ”starka” människor får problem finns det ingenstans att vända sig för att någonstans har man lärt sig att man måste klara sig själv. Du är en sån och då bearbetar du dina problem genom att hetsäta, själv dricker jag sprit. Det jag har lärt mig att för mig finns ingen hjälp, däremot finns det människor som inte kräver någonting av mig men gillar mig ändå. Så det finns hopp även för sådana som oss. Varje gång du har det tungt så tänk på alla de som tycker om dig som du är. Då inser du säkert att vi är rätt många och förhoppningsvis kan det stärka dig under de svåra perioderna. Ingen är perfekt, alla har problem. Vissa har turen att känna människor som kan lyssna, andra får leva med att vara den som lyssnar. Svårt att acceptera, den dag du lyckas kommer du att må bättre.

Kommentera

