Diagnos DISKBRÅCK

Idag var det dax för uppföljning från förra veckans besök hos sjukgymnasten på iKlinik i Lund. Han gjorde samma övningar som förra övningen på mig, han blev grubblig och funderade. Jag borde blivit bättre, men eftersom jag inte blev det utan snarare svagare så började han göra lite andra undersökningar. Han kom ganska snabbt fram till att mina vad problem och då även min avdomnade fot kommer från ryggen.  Han kallade in sin kollega och även han gick igenom övningarna och han kunde bara styrka det som redan var befarat. DISKBRÅCK

DiskbråckIllustratör: Svenska Grafikbyrån

vårdguiden så står det så här:

Diskbråck betyder att disken, den stötdämpande skivan mellan ryggradens kotor, brustit. När disken buktar ut kan den trycka mot nervrötterna i ryggradskanalen vilket gör ont. Du kan känna en molande värk som ibland strålar ned i benet. Sök vård om du har domningar eller känner dig svag i benen eller inte blivit bättre efter två till tre veckor.

Diskbråck får du oftast i den rörliga delen av ryggen, framförallt i ländryggen. I de flesta fall bildas diskbråcket utan att du gjort något särskilt. I enstaka fall kan det bero på att du till exempel har lyft tungt, vridit eller böjt ryggen på ett särskilt olyckligt sätt.

Detta innebär att jag inte får löpträna. Detta kan ta 6-12månader att läka. Så just nu så är Lidingöloppet i fara. Men vad ska jag göra!? Jag kan ju bara vara rädd om min kropp och lyssna på den. Men jag vet att jag är hos de bästa sjukgymnasterna och de kommer ta hand om mig och hjälpa mig att komma i bra fas igen. Sen får vi se om jag hinner bli löpklar till september.

Jag får spinna, detta pga att jag inte fått känningar när jag gjort det. Jag får gå..fast jag får inte få några känningar och längst är 5-10km, inte längre! Inga vikter får lyftas de första 2 veckorna innan jag kommer på uppföljning. Nu ska jag knapra Ipren i 5dagar och hoppas att det lindrar lite.

Vilket fall som helst så är det skönt att jag fått ett svar på mina problem. För då kan jag släppa alla tankar kring MS.

Nu så ska jag ta och äta lite mellis, sen är det dax att bege sig mot Lund igen och träna handbollstjejerna!

#puss

8 thoughts on “Diagnos DISKBRÅCK

    • Nä, detta är inget kul alls. Speciellt inte när jag är så inställd på mina 1,5mil på lidingöloppet. 😦 Jag vill verkligen klara av det.

      Vi håller alla tummar för att blir bra snabbt.
      KRAM

Kommentera

