#joggschema 5km är avklarat!

Idag är det Lördag i vecka 6 på mitt #joggschema. Detta schema har tagit mig från att springa 2 min och gå 2 min x 6 till att springa 5km.

Träning för 5km januari

Om ni klickar på länken ovan så ser ni det schema jag har tränat efter.

Jag tänker skriva en liten sammanfattning på mina 6 veckor jag har gått igenom.

 

 

v1. Första veckan så gick allt ganska enkelt. Jag hade lite känning i knäna och min höger fot som jag har haft ett brutet ben i. Jag provade på Zumba för första gången vilket var kul, men jag kände mig som en stel svensk osexig viking.

v2. Andra veckan var också ganska mjukt, men det kändes att öka till 5min jogg. Jag fick lite träningsvärk. Jag gick på Bodybalance för första gången och blev förälskad! Så underbart att få sträcka ut och köra statisk styrka!

v3. Tredje veckan så börjde hela kilometer att springas. 1km och gå 2min x 3. Jag sprang 1km på 7.21 – 7.04 på måndagen.

v4. 2km och gå 2min x 2 startade denna vecka. Att springa 4km på samma träningspass kändes jobbigt mentalt innan jag började träna. Men väl under träning så kändes det riktigt bra. Jag började känna att jag orkade mer än jag trott. 2km sprang jag på 14.27 och 15.03 på måndagen. På lördagen när jag sprang 2km x2 igen så sprang jag 2km på 13.55 och 13.40. Här började jag känna att jag började känna lite driv under fötterna.

v5. 3km löpning stod på schemat men jag sprang från mamma och pappa på Gunnesbo och in till centrala Lund och mötte upp Freddan det var 3.6km. Det tog mig 25.55min. På tisdagen så åkte jag upp till Vimle och tog med mig tränings kläder så min ”annan form av träning”  blev 5min gång  15min jogg 5min gång på Herrljunga gym ihop med Anna. Sen körde jag lite utfall, mag och rygg övningar mm. På Torsdagen var det -10grader och jag sprang från Gunnesbo upp till Victoria stadium där vi hade handbollsträning. Det var kallt att springa och det var uppför hela vägen. Det var SJUKA backar. Men jag gjorde det! Distansen var 3.65km och det gick på 26min. På lördagen så stod termometern på -15 men jag gav inte upp. Jag klädde på mig och stapplade fram med isklumpar som fötter och ben som kändes som ispinnar. Första 2km var uppför, jag sprang från Lund C till Tuna hallen där vi skulle ha match, Det var 3km och det tog 21min

v6. 4km stod det på måndagen, det sprang jag också. Det var kallt och en massa negativa tankar fanns där innan träningen. Fast de första kilometrarna kändes bra. Men när jag hade 1.5km kvar så kom alla negativa tankar tillbaka. Då kom en tjej springandes förbi mig. Om jag hade kunnat springa ifatt henne så hade jag satt krokben på henne, blev så jävla sur att hon studsade fram medan jag klampade som en elefant. Vilket fall så klarade jag det. Tiden blev 27.28 vilket jag var väldigt nöjd med. I Torsdags så skulle jag springa 20min gå 5 springa 5, men kroppen ville inte och inte heller huvudet. Jag sprang upp till Victoriastadum där vi hade träning, 2.5km på 17min. Men jag var otroligt sur och besviken så efter träningen så tog jag på mig och sprang en runda till. Valde den värsta backen på vägen och sprang ytterligare 2.4km. Det tog 15min. Det var bra ös under fötterna, så pass så jag vurpade när jag kom till kullerstenen i centrala Lund. Det kostade mig hål på mina nya löparbyxor. Surt som fan, men värt det!

Idag så var det avslutande 5km. Jag var peppad och redo mentalt. Hade sett ut min runda och hade redan gjort upp med mig själv att ta den tunga vägen, dvs uppförs varvet. Vilket jag gjorde. Efter 4km så försvann känseln i vänster fot. Vilket var väldigt obehagligt. Men det var bara att springa på. Den skulle inte få förstöra för mig. Vilket den inte gjorde heller.

5km tog min 35.04min vilket jag är nöjd med. Jag kände mig tung och jäkligt seg. Men jag är mer än nöjd. För jag gjorde det!!!! Fullt ut!

Så idag ska jag klappa mig på axeln och sen börja ladda inför 10km #joggschemat som börjar på måndag!

Lidingö 15km…. jag är på väg! Bara så du vet!!!

Jag hoppas alla har en bra lördag!!

#puss

 

2 thoughts on “#joggschema 5km är avklarat!

Kommentera

